Stress en burn-out

Vrij aan het begin van mijn carrière kocht ik een nieuwe Daihatsu Cuore, een knalrode. Een pittig, klein autootje, waar ik supertrots op was en behoorlijk mee scheurde.

Knalrode Cuore

Zo gaaf! Gezellig samen met vrienden een reisje naar Parijs, tegen 140 km/per uur, zo hard mogelijk en dus plankgas. Bergaf haalde ie zelfs 150.

Nu kun je mijn rijstijl (zeker in die tijd) beschrijven als pittig en ik trek behoorlijk door in de versnellingen (of ik schakel gewoon laat op, het is maar net hoe je het bekijkt). Bovendien hield ik van een beetje tempo te maken en zeg nou zelf, 140 is niet eens extreem hard. Maar met maar 1000 cc vermogen was het hard werken voor het autootje.

Vijf jaar later, kreeg mijn mooie knalrode Cuore problemen. Hij begon o.a. olie te lekken en vertoonde allerlei motorische problemen (heel technisch allemaal, dus ik zal je daarmee niet vermoeien).

Continu op topsnelheid presteren, vergde zijn tol. Mijn auto was na 5 jaar op.

En natuurlijk heb ik inmiddels een andere auto, met een zwaardere motor. Mijn rijstijl heb ik ook aangepast.?

Stress werkt in principe hetzelfde en een teveel aan stress zorgt voor problemen. De oplossingen zijn ook vergelijkbaar. Of je verhoogt je vermogen of je past je stijl aan. Of allebei.

“Stress is een toestand, waarin het evenwicht van de bio-fysiologische functies in het lichaam is verstoord door te grote lichamelijke of geestelijke spanning en die bepaalde afweermechanismen in werking doet komen” (definitie uit Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal, 11e druk).

Wil je nu van:
drukte naar rust
stress naar ontspanning
angst naar nieuwsgierigheid
lusteloosheid naar opgewektheid
naar ontspannen, laten gaan, loslaten, lachen en genieten

neem dan contact met me op info@lelela.nl of via het contactformulier

Ik ben gestrest, heb een of meer symptomen, wat nu?
Hypnose helpt om stress te verminderen

Zo druk en gestrest als we zijn, hollen we onszelf voorbij. We moeten (van onszelf) steeds meer, en meer. Het gaat van kwaad tot erger en kan leiden tot lichamelijke klachten, slecht slapen, paniekaanvallen, burn-out klachten en veel meer…

Weet dat je met (zelf)hypnose zo diep kan ontspannen dat je lichaam een enorme boost krijgt. Er wordt gezegd dat 15 minuten diepe hypnose gelijk is aan 2-5 uur natuurlijke slaap.

Wist je dat lachen de serotonine en dopamine gehaltes in je lichaam verhoogt, die er weer voor zorgen dat het stresshormoon en de adrenaline worden verlaagd. Waardoor je rustiger en meer ontspannen wordt.

Ook door simpelweg anders te kijken naar jouw stressfactoren, geven ze je minder stress. Merk op dat jij zélf de kracht en de macht hebt om de stress te verminderen of te vermijden. Daar kan een stuk bewustwording voor nodig zijn, waarmee ik je uiteraard graag help. Ik doe dat door een combinatie van diverse technieken uit o.a. NLP en mindfulness te gebruiken. Via hypnose boek ik snel resultaat.

Neem zelf de touwtjes in handen en informeer naar de mogelijkheden via info@lelela.nl of via het contactformulier.

Eerst nog meer weten over stress, lees dan verder…

(bron: gezondheidsnet Annemieke Hoogland | 2 | Gepubliceerd: 02-02-2012 | Gewijzigd op: 26-05-2014)

Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. De een kan er beter tegen dan de ander. Maar wat is het nu eigenlijk stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.
Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Uit balans
De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken, stressoren, en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of er mee om te gaan slaat door naar de verkeerde kant.
Een verstoring van dat evenwicht kan veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht. Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon. Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stress-situaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Risicoverhogende eigenschappen
Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen: de draagkracht. De volgende eigenschappen maken kwetsbaar:
• Perfectionisme
• Zogenaamde type A-factoren: ambitie, prestatiegerichtheid, competitie,    gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen
• Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’
• Groot verantwoordelijkheidsgevoel
• Grote betrokkenheid bij gezin of werk
• Streven naar waardering van anderen
• Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen
• Moeilijk steun kunnen vragen
• Gevoelens slecht kunnen uiten
• Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
• Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties

Deze eigenschappen worden deels bepaald door karakter en temperament, maar ervaring en vaardigheden spelen ook een grote rol. Je kunt zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren. Vaardigheden als assertiviteit en conflicthantering kun je verbeteren en ook kun je leren meer realistische eisen te stellen.
Ook ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen de draagkracht verminderen. Verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld. Maar ook een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes nemen dragen bij. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Symptomen
Ongezonde stress kan zich op vier verschillende manieren uiten:
• Lichamelijke signalen
• Psychische signalen
• Gedragssignalen
• Gedachten- of denksignalen

Lichamelijk
Lichamelijke signalen hangen samen met de verhoogde lichamelijke activiteit bij stress. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn, maar ook van hartkloppingen of spijsverteringstoornissen. Het afweersysteem kan door stress worden aangetast. Hierdoor word je ook vatbaarder voor verkoudheid en griep. Vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn ook veel voorkomende stresssymptomen.

Psychisch
Gestreste mensen zijn vaak prikkelbaar of cynisch. Daarnaast kan stress ook gepaard gaan met gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling. Ongezonde stress kan de stemming, de gemoedstoestand waarin iemand verkeert, sterk beïnvloeden. Mensen kunnen zich ook eenzaam voelen.

Gedrag
Bazig, snauwen, kritisch, maar ook overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten. Ongezonde stress kan ook veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken. Deze veranderingen komen onder andere voort uit de lichamelijke en psychische symptomen van stress. Prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten en lusteloosheid of somberheid kan juist terugtrekken uit sociale contacten tot gevolg hebben.

Denken
Tot slot hebben mensen met stress vaak moeite met helder nadenken. Een gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, het komt allemaal voor. Ongezonde stress leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon: mensen kunnen hun gevoel voor humor kwijt raken.

Diverse linken naar publicaties en sites over stress en burn-out

Stressplein

Gezondheidsplein

Burn-out en stress test

Bent u een burn-out type?

Therapeutisch lachen