is een oud Brabants gezegde.

Angst is iets echter goeds, soms vergeten we dat. Het waarschuwt je voor erger. Te dicht bij een afgrond staan kan gevaar opleveren, hetzelfde met vuur of brand, gevaarlijke dieren en situaties, enzovoorts. Dan hebben we het over rationele angsten, die je doorgaans niet tegenhouden om je leven te leiden zoals je dat wilt.

Zodra angst je in de weg gaat zitten, tot paniek leidt en irrationeel is, en je dus verhindert om vrijuit te leven, dan is die angst een probleem geworden.  En als je door die angst dingen gaat vermijden of je loopter voor weg, dan verergert die angst tot een fobie. En vaak is het dan juist de angst voor de angst die voorop staat.

Hoe doe je angst, wat kan er gebeuren?

  • Er is een trigger (mentaal of fysiek) een geluid, beeld, geur, gevoel of smaak
  • Er ontstaat een gedachte (bewust of om onbewust)
  • Je hartslag gaat omhoog
  • Je adem schiet naar je keel
  • Je begint te trillen
  • Je loopt weg
  • Je verstijft
  • Je verstopt je onder de dekens
  • Er ontstaat een hyperfocus op hetgeen waarvoor je bang bent
  • ………

Wist je trouwens dat het woord angst meer dissocieert en bang meer associeert. Angst is veel meer beschrijvend, terwijl ik ben bang een grotere emotionele lading heeft. Probeer maar eens.

Ok, als je eens goed naar bovenstaande opsomming kijkt, kun je je afvragen per onderdeel wat daar dan het probleem van is. En natuurlijk gebeurt de ervaring in een split-second.

Als je sport dan gaat je hartslag ook omhoog, of als je iemand ziet waar je verliefd op bent. Als je het koud hebt of je hebt een inspanning geleverd, dan tril je wellicht ook. Wat maakt nou, dat al die symptomen bij die irrationele angst een probleem zijn. Vraag jezelf dat maar eens af. En ik weet het, het kan heel heftig zijn om die angst of paniek te voelen. Ik ben ook geen fan van insecten met 6 poten.

Angst loslaten

De eerstvolgende keer zodra zich een irrationele angst zich aandient, stel je je een hand voor je gezicht voor, terwijl je het woord stop hoort. Laat je alles vertragen, word je je gewaar van wat er met je gebeurt. Herken het gevoel, accepteer het, laat het er even zijn, je ervaart het en laat je het weer rustig worden. Soms helpt het om het hardop te benoemen wat er in/met je lichaam gebeurd. Oefening baart kunst.

In basis is dit een manier om je angst los te laten. Weet dat een emotie maar 60 tot 90 seconden duurt. En angst is ook een emotie. Het zijn onze gedachten die steeds opnieuw de emotie van brandstof voorzien.

Goed nieuws: je gedachten kun je sturen, je kunt dit leren!

Uiteraard spelen ook eerdere ervaringen en trauma’s hierin een rol. Bovenstaande advies is een begin dat je zelf kunt maken. Het is echter zelden zo eenvoudig. Weet dan dat een hypnotherapeut je kan helpen je gedachten te veranderen en onderliggende oorzaken aan te pakken.